lördag 9 maj 2009

Naiva jag

Igår träffade jag J. Vi åt och fikade och vandrade sedan runt på stan. Eftersom att staden är liten går det fort att komma igenom hela och vi var inne på Coop. Vi stod och pratade lite alldagligt om essenser till Soda streamer och hon berättar vilka som är goda och vilka som inte är det.
P - Jag
J - J

P- Vi har nästan aldrig essens hemma.
J- Det kan jag förstå det måste ta slut jätte fort hos er.
P- Jo, det är ju så.
J- Förlåt, jag menade inget illa, jag menade bara att ni är så många och jag kan tänka mig att dina syskon vill ha och blandar och sen är det slut utan att någon funderat över det. Så är det hos oss också, fast då är det jag som äter allt.

Jag hade inte ens en tanke på att det hon sa skulle kunna vara illa menat. Dels så är hon snäll och min vän och därför tror jag inte att hon vill mig något elakt och säger något för att såra mig. Kalla mig naiv, men jag vill tro gott om mina vänner. Visst får jag lida för att jag gör det men jag kan inte gå omkring och inte lita på mina vänner, det fungerar inte så i min värld. Sen så har hon varit här, sett hur det fungerar och förstår att saker tar slut fort då man är många.
Naiv eller inte men jag tror gott om henne, jag tror gott om mina vänner, jag tror gott om alla som inte har bevisat motsatsen. Jag tror på förändring, på tillit, på vänskap, jag tror att alla kan förändras och är beredd att förlåta även om någon sårat mig. Jag kan inte hata, jag tycker inte om att bli sur för det känns meningslöst. Jag vill vara naiv, tycka om människor, tro gott om människor med risken att bli sårad.

2 kommentarer:

Herr O sa...

På ett sätt bättre naiv än misstänksam om alla.. visst kan det hända att man litar på fel folk ibland, men om man inte vågar göra fel, så försvinner ju även dom som verkligen vill vara vän med en.. Och jag är glad att du litar/t på mig med, trots att jag ställt till det ett antal gånger.
<3

A sa...

Hamnade här genom Viskar en böns blogg.
Tycker egentligen inte att man ska kalla detta för att vara naiv. Att vara naiv låter så negativt och det är absolut inte negativt att tro gott om andra människor. Det visar ju bara att man själv har ärliga intentioner. Naturligtvis måste man vara realistisk och veta att inte alla människor alltid har goda intentioner med allt de gör eller säger, men man mår nog mycket bättre själv av att tro gott om sina medmänniskor.